Tuesday, July 24, 2012

Layakkah Aku Mendapat Lailatul Qadar?





Kita pasti cemburu dengan para sahabat Rasulullah yang hidup bersama dan sezaman dengan Baginda. Dan pastinya amalan kita tidak dapat menandingi amalan para sahabat. Bibir mereka sentiasa dibasahi zikir memuji Allah. Hati mereka mekar dengan ayat-auat suci Al Quran Al Kareem. Dan juga keimanan yang teguh dan mantap tak berbelah bahagi. Allahurobbi, terasa kecil kerdil jika dibandingkan dengan mereka.


Alhamdulillah, tahun ini kita dipertemukan kembali dengan Ramadhan. Dan sudah pasti misi memburu Lailatul Qadar akan bermula. Satu keagungan, keistimewaan dan kemuliaan Ramadhan ialah satu malam yang penuh barakah yang lebih baik daripada seribu bulan. Malam yang hanya muncul pada 10 hari terakhir Ramadhan itu pastinya menjadi buruan para pemburu syurga abadi. Rasulullah sendiri memohon kepada Allah supaya malam bersejarah yang penuh hikmah itu menemui Baginda.


Dalam hal ini, Rasulullah (SAW) pernah bersabda bermaksud : “Sesungguhnya bulan ini (Ramadhan) datang kepada kamu, dalamnya ada malam di mana amalan ibadat yang dilakukan pada malam itu lebih baik dan lebih besar ganjarannya daripada amalan selama seribu bulan. Sesiapa yang kehilangan malam itu, sesungguhnya dia kehilangan semua kebaikan. Dan tidak akan kehilangan semua perkara itu, kecuali orang yang diharamkan (tidak mendapat petunjuk) daripada Allah. ” (Hadis riwayat Ibnu Majah)


Jadi, di manakah kita? Tidakkah kita ingin merebut peluang ini? Ingin amalan menandingi para sahabat? Ingin amalan yang lebih baik daripada seribu bulan? Inilah masanya. Persiapkan diri. Yang pastinya bukan calang-calang orang boleh menemui malam itu. Istiqamahlah beribadat setiap malam supaya kita dapat bertemu dengan Lailatul Qadar yang sangat kita hajati.

No comments:

Post a Comment