Monday, September 27, 2010

Sains Aktuari: Minat Tapi Susah?

"Harith, kau belajar mana sekarang? Course apa?"

"Sains Aktuari".

Kawan-kawan saya semua tertanya-tanya apa itu sains aktuari.

“Bunyi macam sains marin, akuarium je. Kau belajar pasal perikanan ke?”

Itulah soalan yang sering dilontarkan oleh kawan-kawan sekolah. Sebenarnya, bukan kawan-kawan sekolah sahaja, makcik-makcik, pakcik-pakcik, kawan-kawan ibu dan ayah saya pun sama. Kadang-kadang saya pun tak tahu macam mana nak explain. Selalunya kalau kawan saya tanya Sains Aktuari tu belajar pasal apa, saya akan jawab:

"Lebih kurang macam bidang akaun je cuma aku belajar Matematik lebih sikit".

Sampai sekarang agak susah untuk saya menerangkan secara jelas agar mereka faham apa sebenarnya Sains Aktuari. Jadi, kalau nak tahu lebih lanjut, baca entri ni sampai habis.


Kawan-kawan sekolah saya sering tanya kenapa saya memilih bidang Sains Aktuari. Kenapa saya tak memilih bidang profesional seperti Medik, Dentistry, Farmasi atau bidang-bidang lain. Kadang-kadang, memang saya terfikir tentang kewajaran keputusan ini. Adakah saya yakin untuk menjadikan Aktuari sebagai profession saya pada masa hadapan. Pada hakikatnya tak ramai yang tahu bidang Sains Aktuari ini adalah antara bidang yang susah dan juga menawarkan gaji yang tinggi. Pekerjaan sebagai seorang Actuary berada pada ranking nombor satu di dunia. Klik link ini untuk bukti. Tapi, kalau di Malaysia lain sikit rankingnya kot.

Di Malaysia kursus ini menjadi rebutan kaum Cina yang mempunyai IQ tinggi dalam bidang matematik. Malangnya tak ramai orang Melayu yang tahu tentang kos ini. Justeru di sini saya ingin kongsikan apa yang saya tahu tentang kos ini mudah-mudahan bermanfaat buat semua.

Seorang aktuari merupakan ahli perniagaan profesional yang berhubungkait dengan rekacipta insurans, pencen dan program-program kewangan yang lain. Melalui aplikasi kebarangkalian, statistik, teori risiko dan prinsip-prinsip kewangan, seorang aktuari dapat mengira risiko masa hadapan berkaitan dengan program insurans, anuiti dan pencen.

Untuk mencapai kesemua ini, seorang aktuari harus terdahulunya mengumpul dan menganalisa data untuk membentuk model matematik. Model-model kebarangkalian penyakit, kematian, kemalangan dan sebagainya serta jadual-jadual kebarangkalian pengangguran dan sebagainya dibina. Selepas kesemua kebarangkalian dan kos syarikat dikira, seorang aktuari mampu menetapkan harga premium yang akan memenuhi keperluan pembayaran manfaat insurans yang dijangkakan.

Seorang aktuari pernah dikenali sebagai arkitek kewangan dan ahli matematik kemasyarakatan disebabkan oleh kombinasi unik kemahiran analisis dan perniagaan mereka dalam menyelesaikan masalah kewangan dan sosial yang kian meningkat. Pengiraan dan perancangan seorang aktuari adalah tulang belakang industri insurans dan sekuriti kewangan. Kerja-kerja aktuari banyak melibatkan matematik, seorang aktuari juga mesti sentiasa mengikuti perkembangan isu-isu semasa dan tren perniagaan, sains kemasyarakatan , undang-undang dan ekonomi.


TEMPAT AKTUARI BEKERJA

Sejarah awal menunjukkan bahawa tugas-tugas aktuari berkait dengan kehidupan dan perniagaan terutamanya kemortalan dan faedah kompaun. Peranan aktuari juga berkait rapat dengan risiko kewangan. Daripada aktiviti-aktiviti ini, tugas aktuari telah tersebar merangkumi insurans dan pelaburan.

Di Amerika Utara dan Australia, di antara penglibatan aktuari adalah dalam lapangan;
* perancangan strategik
* Risiko persekitaran
* Demografi
* Peramalan cuaca
* Insurans kesihatan
* Pengurusan harta benda & dana
* Firma undang-undang

Di negara-negara lain, peranan aktuari tertumpu di sektor insurans dan pelaburan serta pengurusan sistem sekuriti kewangan.

Terdapat juga aktuari yang bekerja sebagai Perunding. Mereka membekalkan khidmat nasihat kepada syarikat dan badan-badan lain yang tidak menggaji pekerja-pekerja aktuari. Biasanya nasihat perunding merangkumi isu-isu yang luas, tumpuan perunding individu selalunya terhadap perkembangan kepakaran aktuari di dalam penggunaan persekitaran perniagaan.

Seorang aktuari juga boleh bekerja dalam sektor kerajaan. Mereka biasanya ditugaskan untuk menguruskan pelan pencen atau insurans kerajaan. Ramai aktuari juga bekerja dalam profesion pendidikan sebagai pensyarah-pensyarah di Universiti.


SIAPAKAH YANG PATUT MENJADI SEORANG AKTUARI?

1) Pelajar cemerlang yang sangat baik dalam matematik
2) Seorang suka menyelidik dan senantiasa ingin tahu yang gemar mempelajari
sesuatu dan suka menyelesaikan masalah rumit.
3) Seorang yang gemar permainan strategi seperti catur dan permainan komputer yang mencabar.
4) Seorang yang gemar menulis dan berkomunikasi dengan orang lain.
5) Minat dalam isu-isu sejarah, sosial, perundangan dan politik.
6) Seorang yang mempunyai motivasi diri dan mempunyai sifat kepimpinan.

Sekiranya anda mempunyai kualiti-kualiti seperti yang dinyatakan, anda mungkin mampu menjadi seorang aktuari.


AKTUARI DI UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA

Di Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti teknologi MARA(UiTM), Universiti Sains Islam Malaysia(USIM) dan Universiti Malaya(UM) menawarkan kursus sains aktuari pada peringkat sarjana muda. Tetapi, Universiti Teknologi Mara (UiTM) juga menawarkan kursus ini di peringkat diploma. Program Sains Aktuari merupakan satu daripada program yang terdapat di bawah Pusat Pengajian Sains Matematik, Fakulti Sains Dan Teknologi, UKM.

Sains Aktuari adalah satu bidang profesional. Oleh itu, terdapat badan-badan profesional yang menawarkan peperiksaan profesional. Seseorang itu perlu menduduki dan lulus peperiksaan ini sebelum ditauliahkan sebagai seorang aktuari.


OBJEKTIF SAINS AKTUARI

Program ini diwujudkan untuk mengeluarkan pegawai aktuari yang mahir dalam pelbagai jabatan dalam syarikat insurans seperti jabatan aktuari, pengunderaitan, perkhidmatan polisi, perancangan korporat, pelaburan dan sebagainya. Selain daripada itu, program ini juga bertujuan untuk menyediakan asas yang mencukupi untuk menduduki peperiksaan ikhtisas sains aktuari di peringkat "Associateship". Tumpuan juga diberi supaya para siswazah dapat memberikan sumbangan yang berkesan dalam sektor kewangan yang lain dan bukan terhad kepada sektor insurans.

SUMBER:

252 comments:

  1. meh sini cek nk habaq kt ang,
    ang mmg berbakat tok ambk bdang nie sbb mmg ko gnius math...
    Pas 2 ko rjin mnulis ngn bckp...
    Even sethn ak kenal ko...tp dh trserlah sume 2...
    Ilek sudah...
    Be ur self,xyh pk psl pa org nk ckpt

    ReplyDelete
  2. tq for ur advices..ala,pe2 pon,ko lagi byk cakap daripade aku...ha,ngaku x???

    ReplyDelete
  3. aku lak kene
    ko lagi byk cakap kot
    ader saksi leh aku ke tepikan

    ReplyDelete
  4. aku suke....haha...menarik2...sains aktuari...pasni if ade y tye aku pe bnd kos ni, aku suh diorg bukak blog ni jela..Tq....

    ReplyDelete
  5. toi3..menarik2..soh je sape2 bukak blog aku ni..insyaAllah same2 dapat manfaatnye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum. sy nk tny, sy nk ambil bidang ni. adakah sy patut ambil asasi sains hayat atau akaun di matrikulasi ? ataupun ada suggestion lain.
      saya budak lepasan spm.
      @irzu09

      Delete
  6. nice article dude...but i sensed some sort of plagiarism here...cut and paste from another weblog..typical actuaries huh..

    ReplyDelete
  7. @Anonymous
    yup, i copied from another blog.. it is very nice for others who want to know about actuary. i juz want to share it with others. TQ for reading.. btw, this entry was my 2nd entry for this blog.. no idea at that time..

    ReplyDelete
  8. wow..x jadi nk mohon sains aktuari...sy ada kwn dia memg minat maths,+maths

    ReplyDelete
  9. @syamimi
    kenapa tak jadi mohon aktuari lak?? kalo dah memang minat math n add math, mmg sesuai la amik aktuari ni... nnti ade gak belajo pasal ekonomi..

    ReplyDelete
  10. salam...bro...bro amek bdag ni lpas abes asasi/matrik ke???...then...brapa arr rquirmnt pointr dy nk untk bdg ni???tggi x???

    ReplyDelete
  11. @Anonymous
    yup, amik lepas matrik.. btw,ttg pointer lak, kalo nak senang dapat, make sure dapat 3.5 above la..

    tapi sebenonye, requirement utk course ni ikut u yg kmu nak jugak.. setiap u lain la level pointer yg dy nak.. ade yg demand pointer, ade yg tak kisah..

    ttg tahun pengajian lak.. kat UKM n UiTM just 3 tahun je.. kalau kat UM n USIM kene 4 tahun.. yang USIM tu pulak kne ade BAHASA ARAB TINGGI masa SPM..

    wallahu'alam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum. kalau asasi sains n pengurusan boleh apply kos sains aktuari tak utk degree?
      @irzu09

      Delete
  12. salam...
    kalau melalui matrik mesti ke drpd aliran sains..maksud saya hayat@fizikal???
    kalu bbdak akaun kt matrik nak amek bleh x???

    ReplyDelete
  13. salam abang. kat ukm yang ambik sc aktuari ni, sume dapat 3.5 ke atas ke ? saya minat tapi math saya A- je masa matrik. pastu saya tak lepas 3.5. abang rasa saya patut lupakan je ke cita2 saya tu ?

    ReplyDelete
  14. > Anonymous
    salam.. budak akaun pon boleh amik kos ni.. lagi bagus la coz dak2 akaun dah mmg ade basic ekonomi n akaun..

    ReplyDelete
  15. > fina
    sori lambat reply.. x berkesempatan nak on9.. yg saya tau, coursemate saya kat ukm ni, sumernye 3.5 above.. tapi kalo kamu nak cuba nasib, try je la apply kos ni.. atau pun, boleh cuba apply juga utk aktuari kat um, uitm n usim..

    ReplyDelete
  16. salam.. nk apply ijazah aktuari
    nye cmne ea?

    ReplyDelete
  17. @Anonymous
    Wasalam.. pilihlah Sains Aktuari masa isi borang UPU untuk lepasan matrik..

    ReplyDelete
  18. salam..nak tanya..sains aktuari ni banyak fakta or kira2 ek??.ramai yang kata sains aktuari ni susah..thanx..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fakta pon ade, kira2 pon ade sbb kita akan belajo subjek calculus, ekonomi, financial math, asas akaun, statistik dll.. so mmg pelbagai la.. anyway, klo belajo toi2, xde la susah sgt.. rami je yg bleh bawak kos ni.. don wori..

      Delete
  19. saya nak tanya lah. saya minat sangat math. which one do you think i should choose? either actuarial science or pure mathematics? kalau dekat ukm, bahasa pengantar dia english or malay?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau minat math, pilih la mne2 satu yg kamu nak. Actuarial Science akan belajo lebih ttg kewangan, pure math akan belajo skit je ttg kewangan.. kat ukm dalam lecture, belajo campur2.. ade malay n ade english.. tp mmg xde masalah langsung dgn bahasa2 ni coz insyaAllah semua paham.. ^^

      Delete
    2. oh. tq. lg satu, actuarial science ad belaja ekonomi kan? susah tak? sy tak minat sngt ekonomi ni.

      Delete
    3. ekonomi la antara subjek yang boleh skor untuk kitorg.. so don't wori. sy pon mostly kitorg first time belajo ekonomi mse kat UKM ni sebab kat sekolah, amik Sains Tulen...

      Delete
    4. scholarship ape je yg ad sponsor for this course?

      Delete
    5. JPA, Bank Negara, Biasiswa Negeri ade.. actually byk lagi, try la google search.. Tapi ramai amik JPA je.. tu pon dah cukup alhamdulillah..

      Delete
    6. ohh. emmm, agak agak lah kan, which university is better for this course? UKM? UM? UITM?

      Delete
    7. hurm.. terpulang la..mintak je semua.. tp yg paling susah dapat insyaAllah UKM..

      Delete
    8. ooooo oke. thank you very much ^^

      Delete
  20. assalamualaikum, sy apply this course for upu. sy nak tanya, di UKM under scholar or x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam.. scholar ni bukan under universiti. Scholarship kita apply guna result matrik or asasi. Anyway, 90% above student actuary my batch spt schlorship. Tapi mcm2 jenis schlorship la.. So, matrik or asasi kne la skor betul2.. ^^

      Delete
  21. utk upu da mnx bdang mgikut keutamaan,, cm na ek,, xtau nak isi pe,, sains tulen or akaun+ekonomi+business or sains gunaan,, help me please :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau lepasan matrik, nak isi borang UPU, terus isi Sains Aktuari je. ade 4 universiit kat Malaysia yang tawarkan kursus ni.. ^^

      Delete
    2. SAINS AKTUARI TAKDE MSLHNYE. KT UPU ADE sains tulen or akaun+ekonomi+business or sains gunaan JEK . hbis tuh nak pilih yg mne klw nak ke kos neh ?

      Delete
    3. Soalan ni dah ditanya sebelum ni.. boleh cari kat ruangan komen ni.
      Sebelum bertanya dalam entri/post ini, pastikan anda telah membaca keseluruhan komen/pertanyaan yang sebelum-sebelum ini sebab saya selalu dapat pertanyaan yang sama daripada kalian. Semoga berjaya membaca semua komen dan jawapan saya untuk soalan yang lepas.
      .................................
      Dan semoga berjaya dalam hidup. Amin..

      Delete
    4. ini yg sy copy paste jwpn sy yg lepas.

      actually ade diploma aktuari kat Uitm.. tp saya sarankan masuk matrik terus.. lagi cepat pembelajaran.. dan mostly kwn2 sy mmg dripada matrik or pasum je...

      lepas ni jgn tnye bnde yg dh ditanye ek.. ^^

      Delete
  22. salam. hi. u amek sc actuary kat UKM kan? i bru lps spm, n im waiting fr my result now. mmg minat sc actuary. i nk tnye, if before i amek sc actuary kat UKM, blh tk i amek asasi dulu? and blja kat UKM bape tahun? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. amik asasi kat matrik terus coz just amik mse 1 tahun.. then actuary ukm 3 tahun je..

      Delete
    2. kalau amik asasi kat UM tkleh ke? ._. oh and u under scholar ape?

      Delete
    3. UM sediakan tempat untuk kos aktuari ni. Kalau rasa nak study kat UM, kena minta UM la. ^^
      Saya under scholarship JPA..

      Delete
    4. erm, best tak blaja kat UKM? i mean the lecturers baik tak? hekhek :p and surrounding dia sume.

      Delete
    5. ok je belajo kat UKM.. mana tempat ok rsenye.. terpulang pada kita camne nak adapt.. good luck dik..

      Delete
    6. oo okay thanks! oh jap cop cop, UKM gune eng ke bm? :)

      Delete
  23. thanks coz bg sy fhm sn aktuari lbh lanjut,,
    btambah minat sy nak blaja sn aktuari ni pas dapt result spm t
    hope dapt twrn bdg ni nnt,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga dapat mencapai cita-cita anda..
      yang penting doa dan usaha ke arah itu..
      chaiyok2..

      Delete
  24. mmg kne masuk matriks dulu yer klu nak amik sains aktuari nie??

    ReplyDelete
    Replies
    1. actually ade diploma aktuari kat Uitm.. tp saya sarankan masuk matrik terus.. lagi cepat pembelajaran.. dan mostly kwn2 sy mmg dripada matrik or pasum je...

      Delete
  25. macam susah jer bidang ni. tp ibu saya suruh apply. ape lg course brkaitan math yg abg tau?? leh share tak. sbb sbjek sains saya teruk2. so saya nak mntak yg ade kaitan dgn math

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa-apa pon, klo adik ni lepasan SPM, better amik matrik KPM or PASUM.. then, pilihan adik untuk apa-apa bidang lebih luas. Mungkin adik boleh sukses mse kat matrik. dpt 4 flat contohnya, stil boleh ambil medik or engineering. ikut minat adik la. Kalau nak yang math2, boleh ambil Sains Matematik or Statistik. ^^ good luck..

      Delete
  26. kalau masuk matrik kalau dpat pointer 3.6> adakah kita boleh minta sendiri kursus yg kita minat atau pihak matrik yg menawarkan kursus kepada kita? contoh kalau kita mnat sains aktuari, boleh kita minta terus ke u yg menawarkan kursus tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang saya tau, pihak matrik x terlibat dgn pemilihan pelajar utk masuk U. Pihak U sendiri yang akan pilih pelajar2 utk masuk u diorang.

      Dalam borang UPU online, isi yang kmu paling minat untuk pilihan pertama. Dan semakin tinggi pointer, semakin tinggi peluang utk kita dapatkan pilihan yang pertama, kedua, ketiga dan seterusnya.

      Kawan saya ada je pointer bawah 3.5 dapat sains aktuari. Kalau x dapat di UKM, mungkin dapat Aktuari di UiTM, USIM or UM. tapi sebaiknya isilah aktuari untuk semua pilihan yang teratas dalam borang UPU tu. ^^

      Delete
  27. Saya pelajar lepasan SPM 2012 dan berminat dengan Sains Aktuari. Tetapi, saya tiada apply Matrik. Oleh itu, kalau ambil Asasi Sains Fizikal boleh sambung dalam Sains Aktuari bagi degree kah? Kerana dalam upu tiada pilihan bagi Sains Aktuari

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh sambung Aktuari kalo ambil Asasi Sains Fizik.
      .......................
      P/S: Baca semua soalan yang dah ditanya sblm ni dalam ruangan komen ni. Dan baca juga jawapan2 daripada saya.

      Delete
  28. saya pun nk tnya nie . sains aktuari ni under what ? sains fizikal ke ? dlm borang upu takde sains aktuari . should i just take asasi sains or what ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke? sy apply sains aktuari dlm upu 2...diloma sains aktuari

      Delete
    2. Aktuari under sains math. Dripada amik diploma sains aktuari, lebih baik amik asasi kat matrik. Jimat masa. tapi kalau nak maik diploma juga, terpulanglah. ^^
      ....................
      P/S: Baca semua soalan yang dah ditanya sblm ni dalam ruangan komen ni. Dan baca juga jawapan2 daripada saya. Kamu akan lebih faham.

      Delete
  29. Sebelum bertanya dalam entri/post ini, pastikan anda telah membaca keseluruhan komen/pertanyaan yang sebelum-sebelum ini sebab saya selalu dapat pertanyaan yang sama daripada kalian. Semoga berjaya membaca semua komen dan jawapan saya untuk soalan yang lepas.
    .................................
    Dan semoga berjaya dalam hidup. Amin..

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum , saya lepasan spm..dan saya sgt minat pada math sahaja~add mth x~tapi bila dpt keputusn math saya okay tapi add math saya hanya dpt kredit~sebab orang kata course nie more to add math? so saya 50 50 untuk apply dip in sc actuary nie..boleh ke tidak untuk saya apply course nie?thank you :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. bagus kamu ade minat dalam actuari. minta je dip sc actuary tu. klo dapat rezeki kamu. tp saingan banyak kot sbb uitm je yg tawarkan dip aktuari kat malaysia ni. so, jgn terlalu harapkan di actuary tu sbb alternatif nya adalah kmu masuk matrik or asasi then score betul, lepas matrik or asasi, terus apply sc actuary utk degree. tp kne score toi2 la. boleh apply scholarship skali. hihi.. jgn byk main.^^ klo rajin, bce semua komen dan jwpn sy dalam ruangan komen ni ek..

      Delete
  31. assalamualaikum..sy mnat gle n math nie..sy spm 2012..sy dpat math A+ n xmath dpat A-..p sy kurang ok ble ckap dpan2 org rmai nie..se lg sni full bi er??hurmm..ekonomi yg diajr ue sal pe ek??tu jela..thank you..

    ReplyDelete
    Replies
    1. campur bm n bi.. microecomoni, macroeconomi, finantial math, math actuary dll....

      Delete
  32. assalamualaikum...sy plajar lepasan spm n sy dpt A+ utk math n +math...tp sy ade prblm sket dlm bab2 menghafal ni sebab org ckp ekonomi ni byk mnghfl..... jd,abg rse ok ke kalau sy apply sains aktuari ni...??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ekonomi tidakla byk menghafal..ingat formula+fahami tu penting..ekonomi ni byk melibatkan teori, graf & kira-kira..kalau ambik degree ekonomi..calculus, statistik, linear algebra dll tu perkara biasa utk dikuasai tapi untuk sains aktuari..rasanya hanya ekonomi peringkat basic sahaja diajar & mudah utk skor.

      Delete
  33. haritu ada jugak nak isi borang upu dengan kos ni .,.tapi dengar pun macam susah so cancel

    ReplyDelete
  34. for my opinion,klu korang lepasan spm n betul2 nk amik actuarial sc better korang amik dip act sc. sb in dip korang blajar banyak basic yang mmg amat berguna masa degree nnti..besides,korang bleh exemption and terus masuk part 3(kalau uitm la).
    one more thing act sc is not all about math(bukan 24jam 'kepit' calculator)..kalau korang expect act xperlu 'menghafal' you're wrong..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sangat setuju dengan sedara/sedari... mmg sains aktuari bukan byk2 kire2 sangat. tp banyak juga jenis2 menghafal.. so juts get ready with that.

      Delete
  35. salam..saya lepasan spm 2012..sy dpt mtrix..tp sy apply course sains kuantitatif dlm brg upu..sy igt nk msk dploma course tu..tp..sy nk tnye...course ni ad kaitan k dgn sains aktuari nie..course ni lg susah k dr sains kuantitatif?

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk kate ade kaitan sgt xla.cume kalau calculus ngan stats maybe bley exemptiona.tp kalau amik dip sc kuantitatif nnti degree bley trus msuk part 2.dik,sbnrnye xde istilah senang dan susah..sume bergantung atas diri sendiri.kalau kate act ssh,ramai jer bdk act dekan dan result bagus2..

      Delete
  36. wasalam.. susah senang tu, sukar saya nak klasifikasikan.. tapi pembelajaran dy lebih kurang je rasenya.. kalo Aktuari more kepada matematik kewangan.. kuantitatif ni lebih kepada statistik klo saya x silap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo....ok2..trime ksih...sy bingung sbnarnye..hehe..biaselah...1st time nk msk u...papepun..doakan yg terbaik untuk sye ok!thanks again...

      Delete
  37. salam. nk tanya, ada x org yang berkerjaya aktuari? lau boleh saya nk cntc dia..mengharap sgt=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.. saya x de kenalan yg berkerjaya aktuari. mungkin boleh cari kat blog2 lain.

      Delete
  38. salam ~ saya lepasan SPM 2011 yg berjaya dptkan A+ untuk +math n math .. saya dapat temuduga pinjaman MARA untuk Sains Aktuari di USA ~ dan, saya dapat tau yang negara ni antara negara yang sangat aktif menggunakan Actuary Officer.. agak2 bidang kerja di Malaysia ni luas x ?.. satu lagi, apa soalan yg agak2 panel2 tu nak tanya berkaitan Aktuari ni ye ?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAlah kat Malaysia pon boleh tahan la. Tapi kat USA mmg lagi byk la job. Mungkin dy akan tnye, kenapa pilih bidang ni? Apa yg kmu tahu ttg bidang ni? So, mmg kne buat research yg agak mendalam la supaya x blank mse ditanya.. mungkin gak dy akan tnye soalan2 umum ttg ekonomi dll.. good luck.

      Delete
  39. Salam.. kalau nak tanya, kalau boleh, letak la nama sendiri. Asalkan jangan "Anonymous". Senang dan lebih mudah untuk identify org yg guna nama sendiri. Hurm.. (^^)

    ReplyDelete
  40. salam...nk tny ckit...kalau aktuari dekat malysia ..hbis blajar tuh nak dpat kerja sng x???kalau amik bdang ni n x jadi sorang actuarist,,keja ap ye yg slen actrist,..n tmpat keje kat mane...saya dpat diploma...dan saya dpat gak mtrik...p saya bace komen2 kat atas tuh ader yg suggest suh g matrik...p saya dah plih diploma...rase cm rugi la plak mase...huhuh...n kerja ni kan pasal insurans,saham...ader x agak2 kait ngan riba...

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh keje kat bursa saham, jadi perunding kewangan, masuk banking, dan bidang2 lain yg berkaitan dgn akaun, statistik dll.. klo masuk banking convensional mmg akan ade riba, sy suggestkan masuk islamic banking. sy pon cdg nak masuk Islamic Banking.. lebih terjaga.. (^^)

      Delete
  41. nk tny lagi...kalau masuk diploma...n contonye pnter rndah kan...pas tuh deg x ley smbung dlam kos ni la..k cm mane..pas tuh kalau ponter tnggi boley apply scholrship x untuk lpasan diploma....or juz 4 mtrk n asasi j...help...n klau saya dah apply dip,,,p x pegi dftar..kalau saya nk smbung deg dlam bdang ni jugak..agak2 name die blacklist x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. pointer tinggi atau rendah mse diploma, sy x tau nak komen la sbb xde pglmn tu. tp rsenye, klo msuk matrik, dy xkan blacklist nama klo kmu apply aktuari mse degree nnti.. dan lepas matrik, klo skor, bleh je minx scholarship juga.. don wori.. hihi..

      Delete
  42. As salam..i juz wanna get confirmation from u..do u have coursemate from matric who is taking account?im juz confuse bcoz some people say that only science stream students can take dis course..and i want to take account in matric but it still confusing me..please respond asap...tenkiu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. ada je coursemate sy yg amik accounting mse sekolah n matrik..

      Delete
  43. klu amik matriks.. kene amik science modul 2 or module 3???

    ReplyDelete
    Replies
    1. u amik module mane??
      actually i got matriks science n dip acturial science...
      what do you think???

      Delete
  44. assalamulaikum, nak tya nak diiktiraf jdi aktuari kna pass at least 4 professional paper ke? paper nie amik bile wk2 blaja ke after degree? paper nie sume bbyr kan(kos nie byk pkai duit ke)? kalau permpuan sesuai x kerja nie..mksudnya dye still ade mse nak uruskan family dye bile dah keje nnti?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm. amik mse degree bleh, after degree pon boleh. setiap paper kos berbeza.. klo x silap, paling murah RM600++. keje actuary sgt memerlukan komitmen (selalu speaker ckp camni klo bg career talk). so, get ready je la..

      Delete
  45. kalau masuk asasi sains pertanian upm boleh tak sambung buat sc actuari kat lain2 u lepas habis asasi tu

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  47. abang punye pointer kat matrik dulu bape??.saya dpt 3.79 je..cerah x rase2 nak dpt act sc ni,x kesah la kt ukm ke or um??

    ReplyDelete
    Replies
    1. UKM skrg nak 4 flat matrik.. tp try je apply semua u yg offer actuari. UKM, Uitm, UM dan USIM.. insyaAllah ade rezki, dpt le..

      Delete
  48. assalam. saya dr jurusan akaun matrik.
    saya nk tnye,
    if nk ke kos ni,(utk ru university juz ukm yg buka utk akaun),
    dlm upu sblm isi university yg kte nk, dye ade tnye pilihan bidang 1,2,3.
    in your opinion, pilihan 1 saya kene letak sains gunaan or akaun dan pengurusan?

    ReplyDelete
  49. slm,,sya pilih sc akturi pilihan prtama dlm upu(ru)..i.Allah dpt kot,,amin=).. tpi pekerjaan dy bkan jual2 insuran kn??kte just cipta insuran kn??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.. yup, bukan jual insurans.. tp lebih kpd cipta model insurans..

      Delete
  50. salam...nak tnye nie...saya nie lepasan matrik...alhamdulillah dpat 4.o....tp biase nye ukm dy memang nak org yg dpat band 4 ke??
    then,psal schorlar tu...mohon mse dah msuk U ke,atau lpas dapat resutl/tawaran ipta mne2?thanx

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm.. good. kalau MUET, band 3 pon dah ok..
      scholar minx sendiri.. try la usya JPA ke, MARA ke etc..
      kalao JPA, rsenye kne isi sblm daftar kot.. try la tgh website JPA..

      Delete
  51. ok..thanx for ur informtion :)
    ade kwan saya nie dpat band 2...rse2 nye bleh dpat x kat ukm tu??

    ReplyDelete
  52. Assalam,mintak pndangan smua.. sains aktuari susah sgt ke? sy dpt diploma dkt uitm,agk2 laa ok tak klo sy pegi?

    ReplyDelete
  53. Rasanya malah yang kita hadapi adalah sama...
    setiap kali berdepan dengan masyarakat yang tak tahu APA ITU SAINS AKTUARI.
    susah nak explain sampai terbelit lidah nak bagi mereka faham...
    pape pun thanx for the information..
    hope we can share info about this course more...
    and kalau boleh share nota pun apa salah nyew kan? hehehe
    nama pun belajar bidang yang sama :)
    feel free to visit me here => shadownbla.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul..kalau mak cik pak cik kat kampung tanya sambung kos pa untuk degree..bla bgtau sains aktuari mesti ada soalan tambahan iaitu "lepas habis belajar boleh kerje pe je.."?ummmm...

      Delete
  54. Assalamualaikum,, saya masih pelajar sekolah.. semakin sye bace entry ni, sye semakin minat dgn course ni, tp skrg, dlm byk2 exam, sye boleh dikata sgt cemerlang dalam math mode je.. +math ni plak dpt c n pernah fail pown, peluang utk further study dlm bidang ni cerah lg x? n course ni lebih kpd math ke +math? TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah kalau minat math dan addmath ok dah. tapi ada juga subjek yg baca2..

      Delete
  55. salam, sy dpt offer dr Mara untuk ambil american degree transfer program for sains aktuari dkt taylor's 2 thn lbh n then sambg dkt US 2 thn. Dulu mase mohon, brsemangat nak course ni tp sekarng...berbelah bagi sebb ramai org ckp first susahh n ade nanti lps grad end up bukan jd actuary sebab tak minat dgn work scope n stress sebab diorang ni sbenarnye tak faham ap Sains Aktuari, diorang fikir pasal maths je.lg pasal..jd actuary ni kene continuosly study, brkawn rapat dgn buku sebb nak pass exam die yg byk tuh.menakutkan la nak further studies dlm course ni slps bace komen2 pelajar, bekas pelajar SA or aktuari tu sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sains aktuari kena study smart and study smart juga la. Anyway klo mmg gifted, mmg sgt bertuah..

      Delete
  56. salam , aktuari sains nih ade ke peringkat asasi ? kalu ade , kat u mane ? terima kasih ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. asasi xde rsenye.. kalau diploma ada la. kat uitm. Daripada PASUM, matrik KPM pon boleh masuk Aktuari ni utk degree..

      Delete
  57. tumpang tanya :)
    Kalau kita ambil diploma sains aktuari, di peringkat ijazah nanti, adakah kita boleh sambung degree dlm pendidikan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena tanya universiti terlibat. sy rasa boleh je asalkan ada kaitan dgn math.

      Delete
  58. salam. sy budak tamhidi usim. 1st choice sy nak pilih nanti dgree kos ni, tp parents mcam x berapa nk kasi. so, just nak tau macam mana dia pnya peluang kerja sbb kat msia aktuari ni bdg yg agak baru kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. istikharah. rezeki tu daripada Allah. but as u know, actuarist mmg sgt2 sikit kat malaysia ni.

      Delete
  59. 5) Minat dalam isu-isu sejarah, sosial, perundangan dan politik.
    no 5 nie je yg sy susah ckit...sblm tu assalamualaikum, leh tnye x..sy gila math tp bnci teori..sesuai ke sy ambik course nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak boleh benci teori. sains aktuari kena minat teori gak sbb aktuari more to financial. so prepare je la ye dik.. All the best..

      Delete
  60. Assalamualaikum.

    Macam best je bidang ni. Cikgu ada cadang sapa2 minat math boleh apply. Tapi tak isi pula dalam UPU.

    Ingat nak letak SA sbg 1st choice dan kedua International Relations dalam borang Maybank Scholarship.

    Rasa2 okay tak?

    ~Menunggu result SPM'12~

    ReplyDelete
  61. Nk tny, USM takde kos aktuari ni? haritu sy mcm ada ternmpk usm dgn kos aktuari ni. tp bila crik balik takde. hm? ade ke tak eh? hehe

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum.. Kalau sy dpt matriks perlu tak sy terima je offer tu? ataupun amik diploma je sbb skrg ni kan ada fast track. so apa pandangan abg. :) shukran..

    ReplyDelete
  63. Salam. Kalau lepasan asasi nak mintak mara atau jpa dalam bidang ni untuk ke luar negara ada tak?

    ReplyDelete
  64. I'm really enjoying the design and layout of your website. It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to
    come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?
    Outstanding work!

    Feel free to surf to my web blog ... How To Get Off Methadone

    ReplyDelete
  65. assalamualaikum. nak tnya sikit. sy nie minat math. spm sy dpt A+ for both math n addmath. diploma sy ambik accounting. sy xminat account sbnrnya. boleh ke sy apply degree sains aktuari nie? or lebih sesuai ambik pure math? tp lecturer sy kata untuk ke pure math xbleh sbb sy takde basic math yang belajar masa diploma (sy bkn diploma dlm bidang math). i don't know how to decide nak ambik ape untuk degree. sy ada sebulan lagi untuk habis diploma n need to decide in a short time memandangkan penerapan uitm tutup 31mac nie. harap tolong sy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. i ada kawan yg asasi account dlm course a.s, ok je, it just that if u ambil a.s, u kena struggle, sbb a.s different with account, congrats for A+ in maths n addmaths,.. tapi u kena ada basic calculus 1 yg sgt2 kuat, addmaths n maths is just nothing.. apepun, all the best..!

      Delete
    2. diploma dlm bidang math? UPSI ke?...science mathematic?...boleh terangkan x diploma sains math tu..saya budak lepasan spm

      Delete
  66. haha.. just found this post.. i student a.s sem2 uitm shah alam, yeah, lotsa calculation, but maths isn't only the matter, the most important is statistics and models, insurance, ramai yg A+ addmaths , tapi tak semua boleh bawa a.s... this course banyak symbols yg kena hafal, :D kalau nak gaji tggi, before grad at least dh lulus minimum 2 SOA papers.. kan2..

    ReplyDelete
  67. I do accept as true with all of the ideas you've introduced to your post. They are really convincing and can certainly work. Nonetheless, the posts are very short for starters. May you please extend them a little from next time? Thank you for the post.

    Feel free to visit my web site :: catahoula bulldog

    ReplyDelete
  68. ape yg dimaksudkan dgn pure math?...

    ReplyDelete
  69. dia belajar sains jugak ke? kalau amik dip ni, boleh stay on tak?

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  71. An outstanding share! I've just forwarded this onto a coworker who had been conducting a little research on this. And he in fact bought me dinner due to the fact that I discovered it for him... lol. So allow me to reword this.... Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to talk about this subject here on your blog.

    Here is my web blog - pruner pole

    ReplyDelete
  72. Spot on with this write-up, I really feel this website
    needs much more attention. I'll probably be back again to read through more, thanks for the info!

    My web site - gym ball

    ReplyDelete
  73. Salam.. Saya nak mintak pendapat. Kalau rasa macam tak boleh jawab pon it's okay :) Saya nak ambik sc aktuari ni sejak habis spm lagi tapi disebabkan ada hal2 yang tak boleh dielakkan and dapat asasi UiTM, saya ended up kat situ dan sekarang nak isi upu untuk degree. First choice saya Optometry insyaAllah. Tapi disebabkan result sem 1 yang tak memuaskan dan taktau lagi result sem 2 macam mana, nak isi upu pon macam susah. Sc aktuari saya letak 2nd and 3rd choice sebab saya memang nak sangat lari dari 'sains' especially bio lah. Any good advice. Btw, arigatou :)

    ReplyDelete
  74. I'm impressed, I must say. Rarely do I come across a blog that's both equally educative and engaging, and let me tell you,
    you've hit the nail on the head. The issue is an issue that too few folks are speaking intelligently about. Now i'm
    very happy I came across this in my search for something relating to this.



    my site: stop snoring pillow

    ReplyDelete
  75. Site ni sangat memebantu..Tapi, keberanian tak cukup kalau dapat course ni.. Sebab nak IQ tinggi dalam math.. Math A je.. taklah excellent, rezeki A rasanya... Bila tengok kena kira2x pasal future aheads.. ada kecut dekat situ. Tp, seriously susah sangat ?

    ReplyDelete
  76. pure maths dengan sains aktuari sama tak?

    ReplyDelete
  77. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  78. sains aktuari setakat ijazah and ambil exam tu je ke? no master or phD? exam profesional tu ada 10 kan? ambil kat ukm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. i think so. ttg profesional exam pula, jgn riso, nnti bile kamu masuk course ni, lecturer akan bantu guide.. dont wori about dat..

      Delete
  79. assalamualaikum..

    i hope it's not too late to ask.. i've got a junior who asked me the comparison between science actuary and mathematics economics...
    so, i would like to know the subjects you've studied during this course. is that possible? thank you. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. kalau nak tgk ttg Subjek, boleh tgk di sini:

      http://www.ukm.my/PSA/KENALAKTUARI.htm

      Delete
  80. Salam. Just nak tanya. Utk apply JPA dlm bidang ni Pointer at least brp?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.. 3.50 pointer above insyaAllah berpeluang utk dpt tajaan JPA.

      Delete
    2. Mungkin sbb faktor, tak byk kuota tempat utk kursus sains aktuari di ipta/ipts malaysia. Jadi mudah nk dpt jpa

      Delete
  81. Salam. Sy dpt offer degree aktuari. At the same time apply medic. Just nak tanye mcm mane kerje aktuari ni? Senang tak dpt kerje? Sebab dengo kate bidang ni sgt luas. Kat malaysia pon tak popular lg. Kalo medic kan kite tau nanti kerje jadi ape. Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum, boleh ke budak bukan account amek course nie? dan mmg kene amek asasi kat matrik je ke? tempat lain selain matrik ada tak? nak mintak JPA tuh mcm mne?

    ReplyDelete
  83. btw can i get your email? i can't find it.

    ReplyDelete
  84. susah la,skrng sy diploma sains aktuari dkt uitm..

    ReplyDelete
  85. Kamaludin ahmad..univ of kent..seorg aktuari terbilang berjaya..kini ceo etiqa takful..alumni mrsm muar..org parit raja,bt pahat jer..;-)

    ReplyDelete
  86. assalamualaikum..sy ada 2 soalan..
    1. sy baru habis belajar diploma statistik di uitm. utk further ke dgree, sy masih keliru utk pilih sama ada dgree statistik ataupun dgree sains aktuari. boleh sy tahu pandangan tentang kedua kos ni?
    2. apa pandangan tentang belajar aktuari di Australia dan di dalam negara (UiTM)?

    ReplyDelete
  87. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum..saya sebenarnya minat bidang ni tapi result PMR x begitu memuaskan..saya hanya dapat 1A3B3C1E A = sejarah dan E = BI..kire saya hanya layak masuk aliran sastera tingkatan 4..soalan saya adakah cara or jalan bagi saya memasuki bidang sains aktuari ni? muhdsvfi@gmail.com

    ReplyDelete
  89. As salam.sy budak matrik lagi.nk kne isi upu sekarang.sy dri KKK akaun student.adakah boleh apply course nie?sbb sains kan?bru2 nie ad jom msok u.bile sy tnye pljar lepasan matrik xboleh mnx jrusan brkaitan sains smbung nti.jd mcm mane?

    ReplyDelete
  90. salam, sy lepasan spm n brminat jgak dgan science actuary nie. just nk tnye,ade ke asasi for this course and kt mne ek?

    ReplyDelete
  91. salam. awk masih ada note utk sbjek asc172 principle of risk mnagement and insurance? note slide ke??

    ReplyDelete
  92. Salam saya nak ambil actuarial science and saya SPM leaver. Dalam permohonan UPU tu, bidang apa yang saya kena pilih eh? Yang saya tahu actuarial science is under sains fizikal, tapi sains fizikal tak tersenarai dalam bidang2 tu, yang ada cuma sains gunaan, sains tulen dan sains kesihatan/bersekutu?

    ReplyDelete
  93. salam. saya SPM leaver. saya teringin nak ambil actuarial science.. tapi saya ni tak la power sangat dalam subjek maths. tapi saya lebih minat maths compared to subjek sains walaupun SPM dulu saya aliran sains tulen. ramai orang cakap yang bidang mathematics ni susah dan ada juga yang cakap teruskan ikut minat sbb kalau susah kenalah belajar dan barulah jadi senang,. so, sekarang ni saya tak pasti sama ada ingin teruskan ke bidang maths atau pun tidak. harap minta pandangan abang. terima kasih.. dan lagi satu , saya nak tanya.. course actuarial science ni sebenarnya susah atau senang?? terima kasih..

    ReplyDelete
  94. kalau diploma actuarial science uitm mana ye ?

    ReplyDelete
  95. klu lepasan spm nak amik actuarial science ni better amik asai atau diploma?

    ReplyDelete
  96. klu lepasan spm nak amik actuarial science ni better amik asasi atau diploma?

    ReplyDelete
  97. salam . kalau saya nak ambil asasi atau matriks , asasi apa yang perlu saya ambil untuk bachelor actuarial science ?

    ReplyDelete
  98. Salam, sy lepasan spm 2013, nk tanya.. Klau sy nk ambik course s.a ni. Masuk matrik perakaunan ataupun matrik sains? Harap balas.. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm. Mana2 pon boleh.. Sains atau akaun..

      Delete
    2. oh ye? sy dpt twrn dip sa ni kat uitm.. n sy pn dpt twrn matrik akaun sthun.. which one better? dip lame kot.. n sy nk tau brp lame mnima kta akn bljar,if kta bljr kos ni?

      Delete
  99. Salam.sy nak jd lecturer SA ni.tp cam takut je sbb org kata tough.hehe.pastu,klau nak jd lecturer SA ni,master kne amek ape eh?Or,boleh amek ape2 je course yg related to maths or economy?harap boleh bantu.Tqvm

    ReplyDelete
  100. slm..sye minat mt n +mt..selalunye subjek y sy selalu skor 2 tu je lar.. tpi topik y pling x minat propability..klu study kos aktuary die lebih bnyk berhubung kait dgn tjuk propability ke...

    ReplyDelete
  101. salam, saya nak tanya kalau nak ambik sains aktuari, asasi ape eh yang peerlu diambil sblum truskan sarjana muda dalam SA ni ? please jawab . really need it ASAP

    ReplyDelete
  102. Tumpang tanye..klaw diploma sains aktuari di uitm mana?

    ReplyDelete
  103. Assalam.,,tumpang tnya..mth pengurusan n math aktuari tu berbeza ke?

    ReplyDelete
  104. macam mana sy boleh berhubung dgn tuan bersoal kos ini? saya pelajar diploma sains kuantitatif. dan mungkin akan berhadapan dgn situasi sukar dalam memilih kos utk disambung nnti dgree.

    ReplyDelete
  105. lepasan spm tak boleh mohon terus ke utk program ni ? ke memang kene masuk matrik dulu ? kalau taknak masuk matrik , tapi masuk asasi sc boleh juga ke mohon sains aktuari ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba awak baca soalan2 yang pernah ditanya sebelum ni. Soalan yang awak pernah tanya, sy dah pernah jawab. InsyaAllah mmg ada jawapannya.

      Delete
  106. Assalamualaikum. nak tanya skang ni dah habis ke ye study on actuarial sciences? ramai2 yang amek sains aktuari ramai tak yang score at the end? sbb slalu dgr yg sains aktuari ni susah.. sory kalau tnye, sy dr sains kuantitatif, now tgah dilema nak smbong ap for degree.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. In fact, memang agak susah. Tapi kalau belajar rajin, boleh score insyaAllah. Anyway, graduan Sains Aktuari lebih mudah dapat kerja sebab prospek kerja luas.

      Delete
  107. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  108. Entry yang bagus. Tabik dengan Tuan punya blog. Ingin berkongsi sedikit. Adik saya bakal graduasi dalam Diploma Sains Aktuari Isnin ini. Untuk makluman adik saya belajar di UiTM Alor Gajah, Melaka dan Alhamdulillah adik saya bakal dianugerahkan dengan Anugerah Naib Canselor pad konvokesyennya nanti.

    Setuju dengan Tuan punya blog. Ramai yang tidak tahu dan tidak mengerti apa itu 'Sains Aktuari' dan menganggap Sains Aktuari adalah 'Saind Akuari'.

    ReplyDelete
  109. What's the worst result that could possibly apply for this course in Math and Add Math??

    ReplyDelete