Friday, September 9, 2011

Adobe Photoshop: Amateur Photo Editor

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Photo editing. Memang menarik. Tahun-tahun sebelum ni pun saya pernah belajar photo editting sebenarnya. Tapi disebabkan ilmu tu tidak diamalkan, maka, faham-faham sendirilah. Habis terlupa semuanya. Jadi, pengajarannya, amalkan ilmu yang kita miliki supaya kita tidak kehilangannya.

Untuk entry kali ini, saya nak berkongsi beberapa gambar yang diedit oleh saya sendiri. Tiga gambar percubaan pertama. Mungkin tidak sehebat photo editors yang profesional sebab saya ini hanyalah amateur a.k.a. beginner sahaja.

For the firstimer macam saya. I think that editted photo is just nice kot. Maybe la. Saya masih perlukan tunjuk ajar daripada kawan-kawan yang dah sampai tahap profesional tu. Harap, saya bolehlah jadi macam mereka semua yang hebat-hebat dan kreatif.




Saya belajar video editting (Cyberlink Power Director dan Adobe After Effects) dulu sebelum belajar photo editing. Ingatkan photo editting ni tak penting. Rupa-rupanya sama penting untuk menghasilkan karya video yang mantop. Jadi, kesimpulannya, semua orang patut tahu dan mahirkan diri untuk mengedit  gambar dan juga video.

P/S: Sebelum belajar guna Adobe Photoshop, saya hanya tahu edit-edit gambar dengan menggunakan Picasa sahaja. InsyaAllah dengan kedua-dua kemahiran ini, kita dapat gunakan untuk mengembangkan dakwah Islam di alam maya ini khususnya.

2 comments:

  1. ya! sama la, sy mmng minat photo/video editting!
    hobi sy!
    sngt menarik!

    ReplyDelete
  2. same le kite... best buat keje2 multimedia ni..

    ReplyDelete