Monday, September 5, 2011

Happy Eid: Syawal 1432H

Salam Lebaran. Masih belum terlambat kot? Masih Syawal lagi, kan? Tiada yang istimewa dalam entry saya kali ini. Cuma mahu berkongsi gambar Hari Raya saya pada tahun ini. Tak banyak gambar la tahun ni.












Hari raya merupakan hari kemenangan. Kita meraikan kemenangan mengalahkan hawa nafsu dan kemenangan kerana berjaya melaksanakan perintah Allah swt sepanjang bulan ramadhan. Bukan sahaja dengan berpuasa menahan makan dan minum tetapi juga dengan qiyam, bacaan Al-Quran serta amalan-amalan lain.


Justeru, kita disunatkan untuk memperbanyakkan takbir pada hari raya. Takbir membesarkan Allah swt tanda keyakinan kita bahawa setiap kemenangan dan anugerah hadir dengan keizinan Allah swt. Sehebat mana pun kejayaan yang kita miliki, perlulah diyakini bahawa ia tidak akan melebihi kebesaran yang dimiliki oleh Allah SWT.


Janganlah pula kegembiraan kerana menyambut kemenangan ini melupakan kita pada hakikat kebesaran Allah swt. Ini kerana hari raya yang sebenar adalah untuk mereka yang bersedia menghadapi hari pembalasan. Kata para hukama Arab:


Tidaklah hari raya itu untuk orang yang berpakaian baru, tetapi hari raya itu untuk orang yang takutkan hari yang dijanjikan.

4 comments:

  1. ade pic terakhir saye bersama gigi asli...hehehe

    ReplyDelete
  2. > Abdul Muin
    ada hikmahnye le tu. kenangan dan pengalaman.. gigi palsu pon manis juga kot. kalo x gitau, org xtau kot..

    ReplyDelete
  3. > faizulosman
    Arwah atuk dan nenek saya punye rumah. Arwah atuk saya memang kreatif toi orangnye. mmg kreatif la. pandai buat ukiran. mainan dari kayu2, papan. dan mcm2 lagi bende menarik.

    ReplyDelete