Friday, November 25, 2011

Collection: My Facebook Status #1

Koleksi Status Facebook Saya #1


Bersangka baik. Selemah-lemah ukhwah adalah bersangka baik dan berlapang dada. Bersangka baiklah terhadap semua orang. Bagaimana hendak mengajak kepada kebaikan dan mentarbiah orang lain andai dalam diri kita sendiri sudah punya hijab? Pastinya hati manusia yang hendak diajak berubah itu, sukar untuk disentuh.




Apabila ada salah, insan sering salah-menyalah. Maka dengan apakah kamu menyalahkan orang lain? Dengan firasat buta atau neraca keimanan dari jiwa? Wahai manusia, jangan kerana kejahilanmu, insan lain terhukum dalam aniaya.
~ Telitilah sesuatu perkara dgn keimanan, akal yang dianugerahkan dan bukannya dengan nafsu bisikan syaitan durjana.


‎[ZAMAN BUDAK2] Bestnye jadi org dewasa. Boleh dapat gaji dan dapat beli apa-apa je yang aku nak. Nak beli permainan banyak-banyak. Like..
[ZAMAN DEWASA] Alangkah seronoknya kalau aku dapat kembali ke zaman kanak-kanak. Tal perlu fikirkan apa-apa masalah. Makan, tido, pergi sekolah. Makan, tido, pergi sekolah. Bestnye..
~ Manusia tidak pernah puas dengan apa yang berada di depan mata.


Dengan lontaran suara bersahaja Sohaimi Mior Hassan, suara merdu Anna Rafali dan rap daripada Altimet sudah membolehkan lagu ini menjadi siulan remaja kita. Ditambah pula dengan alunan muzik yang tersendiri dan kontemporari, lagu ini mendapat tempat di hati sesiapa yang mendengarnya. Tapi, apa pula mesej yang ingin disampaikan daripada lagu ini? Mari kita rungkainya satu persatu.


Dari Abu Hurairah r.a. katanya Nabi saw. bersabda:
“Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menetapkan nasib anak Adam mengenai zina. Tidak mustahil dia pernah melakukannya.Zina mata ialah memandang. Zina lidah ialah berkata. Zina hati ialah keinginan dan syahwat, sedangkan faraj (kemaluan) hanya menuruti atau tidak menuruti.” Hadis Sahih Muslim Jilid 4. Hadis Nombor 2281.


Dalam kita asyik mengejar cinta Ilahi bersama-sama,kita telah balutinya dengan cinta yang penuh dengan kepalsuan.Cinta manusia yang tidak mempunyai dasar yang kukuh.Kita selesakan diri kita dengan menyatakan cinta kita berdasarkan iman tapi dengan iman itu kita melakukan maksiat.


Benar kita tidak pernah berjumpa,berdating seperti remaja lain tapi maksiat bukan itu sahaja. Memang tiada hadis yang menyatakan tentang zina hati tapi ayat la taqrabu zina itu menggunakan fail qaraba yakni perbuatan mendekatkan dengan hati. Maknanya,dengan hati pun tidak boleh dekati zina.


Pernahkah kita menyentuh hati dan jiwa sahabat kita? Pernahkah kita isi kekosongan hatinya? Pernahkah kita memimpinnya? Pernahkah kita mengungkapkan kepadanya bahawa kita sayang kepadanya? Dan pernahkah kita membuktikan sayang kita itu kepadanya?


Tiba-tiba teringat kata-kata seorang guruku di sekolah dahulu. Lebih kurg macam ni:
"Kalau sebelum exam iye-iye je tak cukup tido. Mengantuk je memanjang. Sabor la sikit. Nanti lepas exam nnti, tido la puas-puas. Mase tu sampai dah tak larat dah korg nak tido"
~ Kata-kata yang bertepatan dengan realiti..


Semester 1 telah habis dilalui, kini semester 2 menantiku. Perjuangan harus diteruskan hingga tiba saat waktu yang kekal abadi dan tiada penghujungnya..
~ Apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu pekerjaan), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha menyambung (dengan tugasan yang seterusnya). Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau hajatkan) [Al-Insyirah 94: 5-6]


Tadi masa dinner, tiba-toba tertengok iklan ni:
Adabi melazatkan, Adabi menyelerakan. Mengandungi perbagai rempah, melazatkan kari dan kuah..
~ Lalala... Mengimbau kenangan lama. Iklan ni dah lame giler kot. Maksudnya, aku hidup kat dunia ni pun dah lame juga. Umur semakin pendek. Ajal semakin dekat.
"Sesungguhnya orang yang paling bijak adalah orang yg sentiasa mengingati mati."


Apakah yang anda lakukan kalau tiba-tiba tersepak batu?? Sakit pula tu
I. Jerit "Adoi..!!"
II. Istighfar
III. Memaki hamun, mengeluarkan kata2 kesat
IV. Muhasabah dosa2 yg telah dilakukan pd hari tu(Allah nak ingtkan kita la tu)
V. Lain2
A. I
B. I dan III
C. II dan IV
D. I,II,III dan IV
E. ........................(korang isilah sendiri apa-apa yang berkenaan)


Pemakaian menurut Islam: Wanita lebih tertutup daripada lelaki.
Pemakaian moden/barat: Lelaki lebih tertutup daripada wanita.
~ Terlalu bertentangan dengan Islam. Nak contoh? Pikir sendirilah. Dah terang-terangan kan. Anybody want to respon??


Tidakkah melucukan bagaimana kita mampu share ribuan note/video/link lawak yang akhirnya tersebar bagai api yang tidak terkawal. Tetapi bila sampai kepada kita perkara-perkara mengenai ISLAM, ramai orang fikir 10 kali untuk share? Mungkin kita lebih risau akan tanggapan orang kepada kita lebih daripada tanggapan ALLAH terhadap kita. Renung-renungkan.


Tatkala kita di bawah yakinlah kita pasti akan berada di atas, dan tatkala kita berada di atas yakinlah kita tak selamanya di situ.
~ Berusaha sehabis baik utk mencapai kejayaan. Tapi jangan sombong lak sebab ia mungkin tidak kekal lama.


Nabi tidak pernah mencela makanan. Jika baginda suka, baginda makan dan jika sebaliknya baginda tinggalkan. Apatah lagi jika makanan itu pemberian orang lain.


Lisan yang didorong dan dikendalikan oleh kekuatan iman akan menghasilkan mutiara-mutiara kata yang elok didengar dan memancarkan kebenaran.
~ So, kalau lisan yang didorong oleh nafsu semata-mata, apakah hasilnya?? Berfikir sebelum berbicara. Jangan cakap main lepas je ye.


Yang dikatakan kawan bukanlah orang yang sentiasa memuji-muji kamu, tetapi adalah orang yang dapat menunjukkan kesalahan kamu.
~ Kalau ada orang tegur kesalahan kita, jangan lah kecik hati sangat. Niat dia baik. Dia nak jadi kwn yang baik lah tu.. Just think positively about that and then insyaAllah you will feel the sweetness.


Belajar dari pengalaman adalah guru yang paling baik. Jatuh pada lubang yang sama adalah suatu kebodohan.
~ So, sekali sekali, pandanglah pengalaman lampau. Jangan sampai pisang berbuah dua kali ye. Tapi, kalau pengalaman lampau tu baik-baik belaka, tak kesah lah pisang nak berbuah berjuta-juta kali pun boleh (unsur hiperbola). Tapi better buatlah improvement. Takkan stil nak di takuk yang lame je.


Kita sering mengimbau kembali kenangan lalu tetapi jarang sekali berusaha untuk mengejar impian hari esok.


Tiada jalan singkat untuk kita sampai ke sesuatu destinasi yang sememangnya jauh. Perjalanan tetap melibatkan langkah demi langkah dan tingkat demi tingkat..




Apabila engkau letih dan hilang semangat, Allah tahu engkau telah mencuba sedaya upaya. apabila engkau rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu, Allah tetap bersamamu. Apabila engkau kebuntuan akal, maka Allah adalah penunjuk jalan. Apabila engkau telah berazam, maka bertawakallah kepada Allah.
~ Ceriakan harimu dengan senyuman.


Status-status yang di’post’kan semuanya Islamik serta berbentuk nasihat dan peringatan. Video-video yang di’share’, begitu menginsafkan. Nota-nota yang dikarang penuh berinformasi. Wa..!! Kalaulah semua pengguna FB menggunakan FB dengan tujuan dakwah, maka sememangnya, proses mengizzahkan Islam itu semakin pesat. Islam akan lebih cepat tersebar ke pelosok dunia. InsyaAllah.


Adakah anda tahu?? Islam merupakan agama yang pertumbuhannya paling cepat di dunia menurut banyak sumber, dijangkakan akan menjadi agama nombor 1 di dunia pada tahun 2030. InsyaAllah.


Do you know?? Jikalau sekarang Al-Qur’an dihancurkan, maka versi arab dari Al-Qur’an akan segera direcover oleh jutaan muslim, yang disebut “Huffaz” yang telah menghafalkan kata-kata di dalam Al-Qur’an dari mulai awal sampai akhir ayat. Subhanallah.


‎''If u take a stand, ALLAH will give u strength. And if ALLAH is standing with u, no one can stand against u.''


Dan tetap berjaga ketika manusia di sekelilingnya asyik tidur dengan lenanya.Dan menutup aurat sedangkan orang lain bangga dengan aurat terdedah.Dan menjaga pandangan saat mata-mata lain liar memerhatikan aib orang.Dan tetap memperjuangkan Islam saat orang lain menganggapnya sia-sia.Dan tetap mengikuti jalan yang lurus di kala manusia dalam kesesatan tanpa arah.


Bukanlah orang asing itu mereka yang terbuang dari negeri mereka lalu mengucapkan selamat tinggal.Tapi orang-orang asing itu ialah mereka yang tetap serius di kala manusia di sekelilingnya bermain-main.


“Islam bermula asing, dan ia akan kembali asing, maka berbahagialah orang-orang asing (ghuraba’)…” (Hadis Riwayat Muslim)
~ Mahukah kita menjadi orang yang asing??


Mereka pandang aku aneh kerana aku tidak bersama mereka.Aku turut memandang mereka aneh kerana mereka tidak bersamaku.


Manusia kini tidak mengerti tentang ukhwah. Segala hubungan mesti berkepentingan lain. Jarang-jarang berlaku persahabatan yang ikhlas. Masing-masing ada agenda sendiri. Huh! Teruknya manusia. Pentingkan diri tanpa memikirkan orang lain.


Setiap umatku (boleh) diampunkan kecuali mereka yang mendedahkan (dosanya), ada dalam kalangan yang mendedahkan ini, melakukan suatu dosa di waktu mlm, berpagi-pagi sedang Allah menutup keaiban dosa itu, namun tiba-tiba dia mendedahkan seraya berkata: " Wahai fulan, semalam aku lakukan itu dan ini.." maka terhapuslah tutupan tuhannya dan jadilah ia membuka (rahmat) Allah yang (sebelum ini) menutup keaibannya.-Riwayat Al-Bukhari dan Muslim
~ So, macam mana dengan FB kita?


Anas Ibn Malik pernah meriwayatkan hadis yang bermaksud :
"Dan tidak beriman seseorang daripada kamu sehinggalah dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri"


Jika izzah Islam terzahir maka secara tidak langsung dakwah Islam akan berkembang dengan lebih mudah dan pesat. Jadikanlah segala yang kita lakukan seharian sebagai usaha dakwah Islamiah. Bagaimana?? Cara anda berpakaian, bermuamalat, berkomunikasi, belajar, makan, jika semuanya berdasarkan saranan Islam, maka anda sedang berdakwah untuk Islam. InsyaAllah..


“Sesungguhnya, Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yg benar daripada Allah di dalam Taurat, Injil dan AlQuran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yg besar.” (AtTaubah:111)


Apabila kita dapat tahu yang seseorang itu dahulunya bersekolah agama atau mahasiswa mahasiswi pengajian Islam ataupun ahli gerakan Islam dll, maka apa yang dapat kita bayangkan adalah peribadi seorang muslim atau muslimah yang kuat pegangan agama, bersopan santun, tegas dalam pendirian, terjaga muamalatnya, tidak terabai ibadahnya dan macam-macam lagi perkara yang baik. Tapi adakah pendapat-pendapat sebegitu masih relevan pada masa ini? Jawab lah sendiri.


Islam pasti akan menang. Allah menjanjikan Islam akan menang. Pada masa itu, Islam akan menguasai dunia. Semua orang akan bercakap-cakap tentang Islam agama yang hebat. Agama yang membawa perpaduan. Tapi, di manakah posisi kita pada masa itu?


Mahasiswa hari ini terlalu mengamalkan budaya 3K (kuliah,kafe,kolej kediaman). Rugi!! Mahasiswa harus berfikir jauh ke hadapan. Fikirkan masalah ummah. Cuba selesaikan.. Perkara-perkara beginilah yang akan melahirkan mahasiwa yang cemerlang, matang dan berfikiran pemimpin. Ingatlah, pemimpin yang sejati tidak hanya lahir di dewan kuliah, tapi juga daripada kancah permasalahan rakyat dan masyarakat.


Rasulullah saw bersabda: “Ketika tubuh seorang hamba bergetar kerana takut kepada Allah, berguguranlah dosanya bagaikan dedaunan yang jatuh dari pohonnya.
Sesungguhnya Allah berfirman: "Aku tidak mengumpulkan pada hambaKu dua ketakutan dan dua keamanan. Barangsiapa yang takut kepadaKu di dunia, Aku amankan dia di akhirat. Dan barangsiapa yang berasa aman dariKu di dunia, Aku akan takutkan dia di akhirat.”




Ledakan informsi seperti diungkapkan Alan Bloom dan cabaran gelombang baru yang disifatkan Alvin Toffler dalam bukunya 'Third Wave' sebagai cabaran gelombang maklumat terus menghimpit ruang selesa mahasiswa. Gelombang baru ini menginginkan bukan sahaja ketepatan dan kejituan malah kepantasan. Segalanya menjadi begitu pantas.


Sesungguhnya, hebat darjat seorang Muslim yang suci hatinya dari perasaan dendam, hasad dengki dan iri hati terhadap sesama manusia. Mereka tenang di dunia dan juga bahagia di akhirat.


Kita sering takut akan masa depan kita. Adakah aku akan fail exam? Adakah aku akan menganggur nanti? Adakah aku akan dapat kerja yg baik selepas graduated? Adakah aku akan dapat berkahwin dengan muslimat yang menepati cirri-ciri yang aku inginkan?. Namun begitu, ingat kata-kata ini:
"Dengan ketakutan untuk hari esok, bagaimana kita akan hidup pada hari ini."


‎"Sebaik-baik perempuan solehah ialah yang tidak meniti di bibirnya nama-nama lelaki dan tidak meniti di bibir mana-mana lelaki namanya."


(Pointer 3.00-3.50 + confidence etc) VS (Pointer 3.50-4.00 + without confidence etc)
Kalau ikut pengalaman atau dengar-dengar cerita daripada senior atau sesiapa, yang mana satu golongan yang lebih mudah dapat kerja dan survive dalam hidup?


Kumengatur langkahku. Jalan tanpa bayang-bayangMu. Langit dan bumi setia menemaniku. Matahari menyinar tak pernah berpihak padaku. Ku kepanasan tanpa perlindunganMu. Hari berganti hari aku masih teguh menanti. Hadir diriMu dalam hidupku ini. Rasa kecewa ada bila kaki penat berlari. Namun yakinku Kau kan kutemui..


Kewajiban yang diperintahkan Allah SWT (Qs Luqman 17)
Hai anakku, dirikanlah salat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan(oleh Allah).


Pernah tonton drama QALESYA tak? Ala, yang drama tentang budak sekolah agama tu. Then, ada pulak sorang mamat ni yg tergila-gilakan dia ni. Not sure lah QALESYA suka dia juga ke tak. Pade pendapat anda, adakah si QALESYA ini patut dijadikan contoh kepada budakbudak sekolah agama ataupun muslimat secara general nya? Atau watak ini sebenarnya menjadi fitnah kepada Islam?


Muliakah pertemuan yang dipenuhi dengan kemungkaran?
Sucikah sayang yang tercemar dengan kemaksiatan?
Halalkah hubungan yg melanggar batasan syarak?
Patutkah wujud cinta yang melebihi cinta kita kepadaNya?


“Wahai Tuhanku, betapa telah Kau aturkan perkenalan sehingga membenihnya persahabatan dan Kau pupuk ia tumbuh subur di hati kami agar bercambah keimanan. Subhanallah, indahnya ukhwah kerana Allah."


Hari raya merupakan hari kemenangan.kita meraikan kemenangan mengalahkan hawa nafsu dan kemenangan kerana berjaya melaksanakan perintah Allah swt sepanjang bulan ramadhan.Bukan sahaja dengan berpuasa menahan makan dan minum tetapi juga dengan qiyam, bacaaan Al-Quran serta amalan2 lain.


Justeru, kita disunatkan untuk memperbanyakkan takbir pada hari raya..Takbir membesarkan Allah swt tanda keyakinan kita bahawa setiap kemenangan dan anugerah hadir dengan keizinan Allah swt. Sehebat mana pun kejayaan yang kita miliki,perlulah diyakini bahawa ia tidak akan melebihi kebesaran yang dimiliki oleh Allah swt.


Janganlah pula kegembiraan kerana menyambut kemenangan ini melupakan kita pada hakikat kebesaran Allah swt.Ini kerana hari raya yang sebenar adalah untuk mereka yang bersedia menghadapi hari pembalasan. Kata para hukama Arab " Tidaklah hari raya itu untuk orang yang berpakaian baru,tetapi hari raya itu untuk orang yang takutkan hari yang dijanjikan"

No comments:

Post a Comment