Tuesday, June 5, 2012

Nak Buat Dosa? Ingat, Ia Akan Dipertontonkan Di Akhirat Kelak. Malu.





"Saat ingin melakukan dosa, ingatlah bahawa Allah sentiasa ada.
Allahurobbi, pasti kita tidak sanggup melakukannya lagi."


Itu adalah antara cara untuk mengelak daripada terus melakukan dosa maksiat kepada Allah. Jika sudah terlanjur melakukan dosa, bertaubatlah. Allah Maha Pengampun bro. (^^)/


Kita ini adalah manusia yang leka, cuai, pelupa. Selalu sangat melakukan dosa. Masa nak buat dosa, rasa macam okay sahaja.


“Alah, bukan selalu pun buat dosa.”


Janganlah sampai kita pernah terdetik perkara ni. Sebab hakikatnya memang setiap hari kita melakukan dosa. Setiap hari kita melakukan maksiat kepada Allah. Antara sedar atau tidak sahaja.


Sepatutnya dalam diri kita perlu disemat kemas bahawa “Dosa aku lebih banyak daripada orang lain. Jadi, aku perlu elak daripada melakukan dosa. Perlu banyak lakukan amalan pahala.” Bila kita rasa diri kita ni hina, banyak dosa, akan timbul satu keinsafan dan ketakutan dalam diri kita untuk terus-terusan melakukan dosa.


Semasa kita melakukan dosa, memang tak ingat dunia dah. Yang kita tahu, kita nak seronok, kita nak senang. Tapi lepas melakukan dosa, barulah menyesal tak sudah. Menangis air mata darah (Janganlah sampai keluar darah ye).


How to manage it?


Setiap kali teringin nak buat dosa, remind ourself yang Allah sedang melihat kita. Dan juga perlakuan kita akan dipertontonkan oleh Allah kepada seluruh umat manusia di akhirat kelak. Malu woo.. So? Don’t be naughty on the world so that you won’t be ashamed in the Hereafter. Insaf. Insaf. (T.T)


Bertaubat, menangis, memohon keampunan Allah selepas melakukan dosa adalah lebih baik daripada terus melakukan dosa tanpa ada rasa bersalah. Allah sentiasa membuka pintu taubat kepada hambaNya. Allah tu kan Maha Pengampun dan Maha Penyayang? Believe it. Bina keyakinan itu kepada Allah dan ingatlah jangan sampai kita tidak sempat bertaubat kepada Allah sebelum nyawa kita di tarik. Pesanan untuk diri sendiri juga yang selalu lupa.


Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment