Saturday, April 14, 2012

Istidraj. Don't Make Allah Let Us Astray.

ISTIDRAJ.
It is when Allah gives you rezki
not to help you
but to let you go astray.
......................
Nauzubillah min zalik.
Moga rezki yang kita peroleh
adalah tanda kasihNya
bukan istidraj daripadaNya




Eh eh, engkau yang bajet alim tu. Tudung labuh, tak cakap dengan lelaki, jalan pun tunduk sampai langgar tiang, usrah sana, usrah sini, dakwah sana, dakwah sini. Aku nak tanya kau ni.


Awak cakap dengan saya ke?


Haah, kau lah. Siapa lagi? Takkan aku cakap dengan dinding pula. Aku tengok akademik kau tak ada lah bagus sangat. Apa cerita kawan? Doa kau tak makbul ke?


Oh. Bukan macam tu. Sebenarnya…..


Kau tengok aku, couple, tiap-tiap weekend keluar dating, tengok wayang, hang out dengan kawan-kawan. Dapat juga result cemerlang, dekan tiap-tiap semester. Tak payah nak doa sangat pun sebab aku yakin, aku memang pandai. Hehe (gelak bangga)..


Sebenarnya saya nak…..


Alah, tak payah lah nak bagi macam-macam alasan lagi. Hakikatnya, hidup kita ni kita yang tentukan semuanya. Kalau jadi baik alim sekalipun, belum tentu Allah akan tolong kita. Hidup aku bebas, tak terkongkong, enjoy saja. Bestnya.


Awak, tolonglah bagi saya habiskan kata-kata saya dulu. Boleh tak? Sebenarnya saya nak kata yang kita jangan terlalu bangga yang kita berjaya sedangkan pada masa yang sama kita lakukan perkara yang dimurkai Allah. Mungkin juga itu adalah istidraj.


Istidraj tu apa?


Allah bagi kita kejayaan demi kejayaan adalah bertujuan untuk lebih menyesatkan kita hari ke hari. Mahukah kita terus-terusan sesat dalam hidup ini? Nauzubillahi min zalik. Adakah kejayaan sebegini yang kita impikan. Kejayaan yang disaluti murkaNya? Semoga kejayaan dan rezeki yang kita peroleh adalah tanda kasihNya dan bukan sama sekali istidraj daripadaNya.


..... Allah. Alangkah bahagianya jika aku cemerlang kedua-dua sahsiah dan akademik. Cemerlang dunia akhirat. Aku mesti berubah. Yeah..!!


Biar miskin harta
Tapi kaya dengan senyuman
Biar kurang senyuman
Tapi kaya dengan amalan
..........................
Jom amalkan senyum selalu.



4 comments:

  1. ada je org yg berjaya, tpi x bahagia...tpi ada je yg result kureng,tpi dia sgt happy...sebab keberkatan tu yg penting...hidup ini sgt singkat untuk dibazirkan untuk benda xde pekdah

    ReplyDelete
  2. tapi sebaiknya biarlah bahagia kedua-duanya.. dunia dapat, akhirat pun dapat..

    ReplyDelete